Produktpresentation BASC-3
Beskrivning
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup bild av olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses.
Test

Beck Ungdomsskalor
Skattningsskalor för bedömning av emotionell och social problematik hos barn och ungdomar
Relevant information

Produktpresentation Raven's 2
Ravens matriser är ett internationellt välkänt test som använts i över 70 år. Raven's 2 är en reviderad version av detta icke-verbala test för bedömning av generell begåvning. Testet kan användas i såväl kliniska som arbetspsykologiska sammanhang och utgör den internationellt allmänt accepterade standarden för ”g-test”.

Cogmed Arbetsminnesträning förbättrar förmågan till uppmärksamhet hos barn med adhd
Bekanta dig med Cogmed.

Exempel på BASC-3 Självskattning Resultatrapport
Exempelrapport BASC-3 Självskattning

Logopeder bidrar med unik kompetens i utredningsarbete
Vilken roll har logopeder i ett utredningsteam? Vad ska man tänka på vid utredning av flerspråkiga barn eller barn med misstänkt NPF-problematik? Vi har intervjuat en av Sveriges främsta logopeder, Astrid Frylmark, som betonar vikten av logopedrollen i bedömningsarbete.

WISC-V, Verbalt index och språkförmåga
I den här artikeln lyfter vi möjligheter och begränsningar med att kartlägga språksvårigheter med WISC-V. Verbalt index i WISC kan ge insikt om ett barns ordförståelse och verbal begreppsbildning, men ofta behöver vi få mycket mer information än så för att utesluta eller konstatera språksvårigheter.

Frågor och svar om Bayley-4
Här hittar du svar på 15 frågor om Bayley-4. Allt från frågor kring normeringen till administreringstid. Om du har andra frågor får du självklart kontakta oss.

Utveckling och träning av arbetsminnet
Experterna bakom Cogmed har skrivit en artikel om hur arbetsminnet utvecklas hos barn. Artikeln beskriver hur träning av arbetsminnet kan hjälpa barn med till exempel adhd.

Ökad klinisk precision och förenklad tolkning av den senaste versionen av BASC
Randy W. Kamphaus är en av författarna bakom BASC-3. I artikeln diskuterar Randy utvecklandet av BASC-3 och hur den senaste versionen förbättrats jämfört med de tidigare.

Skillnader mellan Bayley-4 och Bayley-III
Vill du veta vad som har uppdaterats i den nya versionen? Här har vi samlat skillnaderna på ett lättöverskådligt sätt.

Faktoranalys och faktorstrukturen i WISC-V
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa den här artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.

Fallexempel: Hur kan omgivningen stötta Noah inför skolstarten?
Det här fallexemplet beskriver hur en kartläggning med Sensory Profile 2 kan bidra med information i planerandet av skolstarten för Noah, som sedan tidigare fått diagnosen autismspektrumtillstånd.

Sensorisk bearbetning hos personer med autismspektrumtillstånd
Winnie Dunns modell för sensorisk bearbetning beskriver samspelet mellan neurologiska tröskelvärden och beteenderespons för att förklara hur vi bearbetar sensorisk information.

Psykiatriska följdsjukdomar och neurologiska skador orsakade av covid-19
Artikeln lyfter aktuella forskningsresultat kring de kvarvarande kognitiva symptom som kan drabba människor som varit sjuka covid-19.

Aktuell forskning om covid-19
Denna sammanställning syftar till att ge en översikt och förslag på vidare läsning kring psykisk ohälsa och covid-19. Vi rekommenderar i första hand att läsa de artiklar som är granskade av myndigheter och forskningsinstitut samt att följa de nationella riktlinjerna för utredning och behandling.

Effekter av stress och ångest hos barn på grund av covid-19
I den här artikeln kan du läsa mer om hur ökad stress i samband med pandemin kan ha påverkat barn. Artikeln beskriver också olika typer av trauma, akut stress och PTSD.

Fallexempel med WISC-V, Brown EF/A och BASC-3
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.

Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global
Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global

Skapa ny användare och tilldela licens i Q-global
Guide till att skapa ny användare och tilldela licens i Q-global
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.