WISC-V
Finns även digitalt på våra plattformar Q-interactive och Q-global.
David Wechsler, 2014
Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition

Specifikationer
Administrering | Individuell |
Tidsåtgång | 45–80 minuter beroende på valda deltest och barnets ålder |
Språkversion | Svensk version, 2016 |
Behörighet | Leg. Psykolog |
Åldersintervall | 6:0–16:11 år |
Typ av test | Test för bedömning av kognitivt fungerande hos barn och ungdomar |
WISC-V
WISC-V är den femte reviderade versionen av detta välkända begåvningstest för bedömning av barns och ungdomars kognitiva förmågor. Testet har reviderats väsentligt och uppdaterats mot bakgrund av forskning och de kliniska erfarenheter som gjorts sedan lanseringen av den föregående versionen av skalan. Revideringarna innebär bland annat att skalans struktur förändrats från en modell med fyra faktorer till en femfaktormodell. Ett antal nya deltest har tillkommit, och möjligheterna att kombinera deltest till såväl primära som sekundära index har väsentligt utökats i syfte att möjliggöra såväl breda som nyanserade bedömningar av övergripande generell begåvning, liksom av intraindividuella styrkor och svagheter. Testtiden har förkortats något genom striktare regler för att avbryta och färre deltest för att fastställa HIK, modifieringar av administrerings- och poängsättningsprocedurer har genomförts, och stimulusmaterialet har uppdaterats.
Det finns möjlighet att ta fram HIK samt 5 primära index och 5 sekundära index.
Klicka här för en översikt av strukturen i WISC-V, index och deltest ››
Primära index
Verbalt Index mäter förmågan till verbal begreppsbildning och slutledning samt tillägnad kunskap.
Visuospatialt Index mäter förmågan till visuospatial bearbetning, analys av förhållandet mellan helhet och delar, samt visuomotoriska färdigheter.
Fluid Index ger ett mått på ”fluid” begåvning, förmågan att tänka logiskt och abstrakt utifrån icke-verbala problemlösningsuppgifter.
Arbetsminnesindex mäter förmågan till uppmärksamhet, koncentration samt både visuellt och auditivt arbetsminne.
Snabbhetsindex ger ett mått på förmågan till automatiserad bearbetningshastighet, uppmärksamhet, kognitiv flexibilitet samt perceptuell snabbhet.
Sekundära index
Kvantitativt Index ger ett mått på förmågan att förstå och använda kvantitativa begrepp, abstrakt resonerande och arbetsminne.
Auditivt arbetsminnesindex mäter minnesomfång, uppmärksamhet och koncentration. Icke-verbalt Index mäter förmågan till problemlösning och bearbetningshastighet vid uppgifter som ska lösas icke-verbalt.
Icke-verbalt Index avser att mäta förmågan till problemlösning och bearbetningshastighet vid uppgifter som presenteras icke-verbalt.
Kognitivt resursindex ger, liksom HIK, ett mått på generell begåvning, men är mindre känsligt för inflytande av arbetsminneskapacitet och bearbetningshastighet.
Basalt bearbetningsindex ger ett mått på informationsbearbetning och arbetsminneskapacitet avseende okomplicerad information.
Deltest
WISC-V innehåller totalt 15 deltest, varav 3 är nya; Figurvikter, Visuella pussel och Bildminne. 2 deltest från WISC-IV har utgått; Bildkomplettering och Slutledning.
Klicka här för en översiktlig beskrivning av deltesten ››
Klicka här för en beskrivning av skillnaderna mellan WISC-IV och WISC-V ››
WISC-V Technical and Interpretive Manual
Klicka här för en överblick av innehållet i den amerikanska tekniska manualen ››
Svensk anpassning
Den svenska versionen av WISC-V är resultatet av ett skandinaviskt samarbetsprojekt. Standardiseringsarbetet och resultatet av de psykometriska analyserna beskrivs i WISC-V Manual Del 1. Normerna baseras på 660 skandinaviska barn. I manualen återges också resultat från studier i två särskilda grupper, barn med lindrig intellektuell funktionsnedsättning och särskilt begåvade barn. Även resultaten från en korrelationsstudie mellan den svenska versionen av WISC-IV och WISC-V presenteras.
Webbaserad scoring på Q-global
WISC-V kan scoras och resultatredovisas via Q-global – vår webbaserade plattform för scoring och resultatsammanställning. Det kommer således inte att finnas något scoringprogram på CD-skiva till WISC-V.
Vad är Q-global?
Q-global är en webbaserad plattform som möjliggör scoring och resultatsammanställning av test. Scoring på Q-global kommer successivt att ersätta de lokalt installerade scoringprogram som Pearson hittills tillhandahållit. Som kund på Q-global får du ett konto, på vilket du när som helst kan logga in och få tillgång till scoring för de test du köpt.
Observera att det inte är nödvändigt att spara testpersoners namn på Q-global. För att öka säkerheten kan man använda egna ID-nummer.
Information om datalagring och säkerhet ››
WISC-V scoring på Q-global
Du matar in råpoäng från ett ifyllt testprotokoll, och testresultaten sammanställs i form av skalpoäng, indexpoäng, percentiler, diskrepansanalyser och grafer. WISC-V Scoring är ett abonnemang om 1 år med obegränsad användning för en person, det vill säga en enanvändarlicens. Du kan också beställa scoring i paket om 5 licenser, för 5 personer.
Att beställa WISC-V Scoring
För att få tillgång till Q-global och WISC-V Scoring köper du valt alternativ i webbshoppen på vanligt vis (observera att samma behörighetskrav gäller för WISC-V Scoring som för hela testet - användaren måste vara leg. psykolog). Den person som är angiven som behörig användare i webbshoppen får ett mail med ett personligt login till Q-global, och därmed också tillgång till WISC-V Scoring. Q-global kräver, som en säkerhetsfunktion, att du byter lösenord var 90:e dag.
Via länken nedan kan du ladda ned en kort beskrivning av hur du kommer igång med WISC-V på Q-global och hur du genererar en resultatsammanställning. Sist i dokumentet presenteras även exempel på en resultatsammanställning.