Adhd (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som innebär svårigheter att koncentrera sig, reglera sin aktivitetsnivå och att kontrollera sina impulser. Även svårigheter att komma igång med aktiviteter är vanliga. Symptomen framkommer ofta i ung ålder och påverkar den dagliga funktionen inom flera områden: skola, arbete och social interaktion.
Ett vanligt förekommande problem vid adhd är nedsatt exekutiv funktion. Vi har flera test som mäter exekutiva funktioner. Delis-Kaplan Executive Function System (D-KEFS) är en uppsättning deltest som mäter exekutivt fungerande hos barn och barn och vuxna.
Innan en eventuell testning med D-KEFS kan det vara hjälpsamt att administrera en skattningskala som mäter exekutiva funktioner. Brown Executive Function/Attention Scales (Brown EF/A) är primärt utvecklat för att användas som screening i en kartläggning av svårigheter med exekutiva funktioner och adhd.
Eftersom det föreligger hög grad av komorbiditet mellan adhd och andra utvecklingsrelaterade och psykiatriska sjukdomar är det viktigt att vara vaksam på andra psykiatriska symptom under en adhd-bedömning. Med hjälp av den svenska versionen av Behavior Assessment System for Children, Third Edition (BASC-3) kan beteendeavvikelser och tecken på psykisk ohälsa kartläggas, och även styrkor och svagheter tydliggöras. BASC-3 har också ett specifikt index som beroende på symtom ger en indikation huruvida adhd kan föreligga. Analys av resultaten från BASC-3 ger även en djupare inblick i om problematiken kan kopplas till andra diagnostiska kriterier i ICD-10 eller DSM-5.
Letar du efter verktyg för att kartlägga uppmärksamhetsproblem och hur de kan användas i ditt arbete? Klicka på länkarna nedanför eller kontakta en av våra produktspecialister för en kostnadsfri presentation.
I den här artikeln lyfter vi möjligheter och begränsningar med att kartlägga språksvårigheter med WISC-V. Verbalt index i WISC kan ge insikt om ett barns ordförståelse och verbal begreppsbildning, men ofta behöver vi få mycket mer information än så för att utesluta eller konstatera språksvårigheter.
Experterna bakom Cogmed har skrivit en artikel om hur arbetsminnet utvecklas hos barn. Artikeln beskriver hur träning av arbetsminnet kan hjälpa barn med till exempel adhd.
Randy W. Kamphaus är en av författarna bakom BASC-3. I artikeln diskuterar Randy utvecklandet av BASC-3 och hur den senaste versionen förbättrats jämfört med de tidigare.
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa den här artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses. BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.