BASC-3 är den tredje utgåvan av de i USA välanvända skattningsskalorna Behavior Assessment System for Children. Instrumentet utgörs av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor (själv-, lärar-, och föräldraskattning) – tillsammans syftar till att ge en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga.
En fördel med BASC-3 är att det går att administrera via vår digitala plattform Q-global, vilket gör det enkelt att generera resultatrapporter, och även möjliggör fjärradministering av skattningsformulären för föräldrar och lärare.
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) är ett kort screeningverktyg som bygger på BASC-3 . Instrumentet är utformat för att ge en snabb och överskådlig bild av beteende- och känslomässiga styrkor och svagheter. De index som ingår i BESS är innehållsmässigt överensstämmande med de motsvarande skalorna i BASC-3. Därför lämpar sig BESS bra som ett screeninginstrument innan en mer omfattande bedömning kan göras med hjälp av BASC-3.
Vill du prova BASC-3 eller BESS kostnadsfritt för att se om det skulle passa i din verksamhet? Klicka på länkarna nedanför eller kontakta en av våra produktspecialister för en kostnadsfri presentation.
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
Randy W. Kamphaus är en av författarna bakom BASC-3. I artikeln diskuterar Randy utvecklandet av BASC-3 och hur den senaste versionen förbättrats jämfört med de tidigare.
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup bild av olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses.
I den här artikeln träffar vi Sasha, en 17-årig tjej som vägrar gå till skolan och har börjat uppvisa självdestruktiva beteenden och suicidalitet. Efter konsultation med en läkare, blir Sasha inlagd på en vuxenpsykiatrisk avdelning och utreds med hjälp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale samt Beck Sacle for Suicide. Artikeln redogör för testresultaten, samt psykologens slutsatser och resonemang.
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses. BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.
Randy Kamphaus är en av författarna till BASC-3 och i den här intervjun berättar han om hur coronapandemin har påverkat utbredningen av ångestproblematik, varför ångest är viktigt att identifiera tidigt, riskfaktorer, förbyggande arbete och val av lämpliga testinstrument vid utredning av ångest.
I den här intervjun får du träffa professor Randy Kamphaus, en av författarna till BASC-3, och ta del av hans tankar om diagnostisering av adhd. Han berättar om metoder för att identifiera adhd, relationen mellan adhd och beteendeproblematik, samt vikten av att samla information från olika respondenter vid adhd-utredningar.