Skillnader mellan Q-global och Q-interactive
Relevant information
Skillnader mellan WISC-IV och WISC-V
Här redovisas översiktligt de förändringar som genomförts i samband med revideringen av WISC-IV till WISC-V.
Skillnader mellan Bayley-4 och Bayley-III
Vill du veta vad som har uppdaterats i den nya versionen? Här har vi samlat skillnaderna på ett lättöverskådligt sätt.
Frågor och svar om kognitiva test och skalor för utredning av barn
Utnyttjar du möjligheter med våra kognitiva test fullt ut? I det här fråga-svar dokumentet har våra produktspecialister samlat sina svar på vanliga frågor om kognitiva instrument för barn och unga. De svarar bland annat på frågor om icke-verbala test, utredning av små barn, åldersekvivalenter, samt digital administrering och resultatrapporter.
Test och skalor för utredning av kognitiv funktion hos barn
Har du någon gång fått signifikanta skillnader mellan indexpoäng, utrett väldigt små barn eller upplevt att det generella indexpoänget inte är helt representativt? I så fall kan det vara viktigt att utvärdera barns styrkor och svagheter inom olika kognitiva domäner. Ta del av den här guiden för att få tips på test och skalor för barn som du kan använda för att utreda exekutiv funktion, bearbetningshastighet och visuospatial förmåga – tre områden som är särskilt viktiga för barn kognitiva utveckling.
Utmaningarna med att utreda kognitiv funktion hos barn och unga
Att utreda kognitiv funktion hos barn och unga kan vara en komplex uppgift. Olika diagnoser kan ha liknande symptom, miljöfaktorer kan försvåra tolkningen av testresultaten, och det kan saknas lämpliga test till exempel vid utredning av barn med ett annat modersmål än svenska. I den här artikeln kan du läsa mer om vanliga utmaningar som psykologer möter, samt tips på publikationer och perspektiv som kan stödja det kliniska utredningsarbetet.
RBANS – en aktuell och mångsidig trotjänare!
Hur påverkas resultatet om amerikanska normer används på en norsk patientgrupp? Finns det belägg för att använda validitetsindikatorer? RBANS är ett välanvänt screeninginstrument för bedömning av kognitivt fungerade och fyller en viktig funktion i många olika typer av utredningar.
Exempel på Vineland-3 Progressionsrapport
Ta del av ett exempel på en rapport från Vineland-3. Rapporten visar hur resultatet förändras mellan två mätningar.
Frågor och svar om Bayley-4
Här hittar du svar på 15 frågor om Bayley-4. Allt från frågor kring normeringen till administreringstid. Om du har andra frågor får du självklart kontakta oss.
Skapa ny användare och tilldela licens i Q-global
Guide till att skapa ny användare och tilldela licens i Q-global
Exempel på Vineland-3 Lärarskattning Resultatrapport
Exempel på Vineland-3 Lärarskattning Resultatrapport.
Psykometriska grundbegrepp
Vår testutvecklingsavdelning för Pearson Clinical i Sverige, Norge och Danmark har skrivit en artikel om några av de viktigaste psykometriska begreppen. Till exempel får du reda på mer om standardfel, percentiler, konfidensintervall och validitet.
Fallexempel om bedömning av depression
I den här artikeln träffar vi Sasha, en 17-årig tjej som vägrar gå till skolan och har börjat uppvisa självdestruktiva beteenden och suicidalitet. Efter konsultation med en läkare, blir Sasha inlagd på en vuxenpsykiatrisk avdelning och utreds med hjälp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale samt Beck Sacle for Suicide. Artikeln redogör för testresultaten, samt psykologens slutsatser och resonemang.
WISC-V, Verbalt index och språkförmåga
I den här artikeln lyfter vi möjligheter och begränsningar med att kartlägga språksvårigheter med WISC-V. Verbalt index i WISC kan ge insikt om ett barns ordförståelse och verbal begreppsbildning, men ofta behöver vi få mycket mer information än så för att utesluta eller konstatera språksvårigheter.
Fallexempel med WISC-V, Brown EF/A och BASC-3
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
Ökad klinisk precision och förenklad tolkning av den senaste versionen av BASC
Randy W. Kamphaus är en av författarna bakom BASC-3. I artikeln diskuterar Randy utvecklandet av BASC-3 och hur den senaste versionen förbättrats jämfört med de tidigare.
Exempel på BASC-3 Självskattning Resultatrapport
Exempelrapport BASC-3 Självskattning
Exempel på Vineland-3 Föräldraskattning Resultatrapport
Vineland-3 Föräldraskattning Resultatrapport
Faktoranalys och faktorstrukturen i WISC-V
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa den här artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.
Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global
Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global
Produktpresentation BASC-3
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup bild av olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses.
Produktpresentation Raven's 2
Ravens matriser är ett internationellt välkänt test som använts i över 70 år. Raven's 2 är en reviderad version av detta icke-verbala test för bedömning av generell begåvning. Testet kan användas i såväl kliniska som arbetspsykologiska sammanhang och utgör den internationellt allmänt accepterade standarden för ”g-test”.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.