Beskrivning
Den här behörighetsgivande utbildningen riktar sig till dig som är specialpedagog, speciallärare eller talpedagog och som vill få grundläggande kunskap i hur man använder CELF-5. Under utbildningen kommer du att få lära dig att, med hjälp av CELF-5, identifiera färdigheter, svagheter och styrkor i barns språkutveckling. Utbildningen består av både teoretiska och praktiska moment. Efter avslutad utbildning får du ett behörighetsintyg.
Kursupplägg
Den här utbildningen hålls i ett format som kallas blandat lärande där utbildningen inleds med digitala självstudier (e-learning) som sedan följs upp av traditionell lärarledd undervisning.
- Inför kurstillfälle 1 ska deltagarna ha genomfört e-learningkursen ”Introduktionskurs i CELF-5” och läst anvisad litteratur.
- Kurstillfälle 1–2 ägnas åt fördjupning i de olika delarna av CELF-5 inklusive övning i testadministrering, analys och tolkning.
- Mellan kurstillfälle 2 och 3 ska deltagarna utföra uppgifter som motsvarar minst en dags eget arbete. Två kompletta testningar ska genomföras, varav en ska redovisas för övriga deltagare.
- Under kurstillfälle 3 och 4 redovisas deltagarnas egna fall. Testning av flerspråkiga samt olika kliniska frågeställningar diskuteras.
Omfattning: digitala självstudier (e-learning) och 4 lärarledda tillfällen
Datum: 25/8, 27/8, 15/9 och 17/9 2025
Tid: 13:00–16:30
Plats: Digitalt
Målgrupp
Specialpedagog, speciallärare och talpedagog
Förkunskapskrav
1. Utbildning som specialpedagog, talpedagog, speciallärare.
2. Deltagare behöver ha genomfört kursen ”Introduktionskurs i CELF-5” och läst den obligatoriska litteraturlistan nedan.
Kursledare
Astrid Frylmark
Obligatorisk litteratur
- Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 1 (kap. 1, 5–9)
Ulrika Nettelbladt & Eva-Kristina Salameh, Studentlitteratur, 2007
- Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 2 (kap. 9, 10, 12)
Ulrika Nettelbladt under medverkan av Eva-Kristina Salameh, Studentlitteratur, 2013
- Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3 (kap. 1–3)
Ulrika Nettelbladt under medverkan av Eva-Kristina Salameh, Studentlitteratur, 2018
Referenslitteratur
- Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle (kap. 3, 4, 19 och 24)
Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg (red.), Studentlitteratur, 2013
- Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Gisela Håkansson, Studentlitteratur, 2019