CCC-2
Dorothy Bishop, 2003
Children's Communication Checklist - Second Edition

Specifikationer
Administrering | Individuell |
Tidsåtgång | 10–20 minuter |
Språkversion | Svensk version, 2012 |
Behörighet | Leg. Psykolog, Leg. Logoped, Specialpedagog, Talpedagog |
Åldersintervall | 4:0–16:11 år |
Typ av test | Checklista för screening av språksvårigheter |
Med hjälp av CCC-2 kan barn och ungdomar screenas för språksvårigheter som kan störa de kommunikativa färdigheterna. Checklistan avser att:
- Identifiera barn som troligtvis har sådana språksvårigheter att det föranleder en mer omfattande språklig utredning
- Identifiera pragmatiska språksvårigheter hos barn med eller utan språksvårigheter
- Identifiera barn som troligtvis har sådana kommunikationssvårigheter som kan leda till en mer omfattande utredning avseende autismspektrumstörning
Checklistan består av 70 påståenden och respondenten (förälder eller annan person som känner barnet väl) ska bedöma hur ofta det som beskrivs har observerats i barnets eller ungdomens vardag. Checklistan består av tio skalor med sju påståenden i vardera skala.
Skala A Tala | Bedömer förstålighet och flyt i tal |
Skala B Syntax | Bedömer meningsbyggnad och grammatik |
Skala C Semantik | Bedömer förståelsen av ords mening, betydelse och innehåll |
Skala D Koherens | Bedömer förmågan att producera ett sammanhängande språk |
Skala E Initiativ | Bedömer förmågan att inleda och upprätthålla ett samtal med andra |
Skala F Stereotypt språk | Bedömer i vilken utsträckning språket är "överinlärt", förenklat och klichéartat |
Skala G Användning av kontext | Bedömer i vilken utsträckning språket på ett flexibelt sätt anpassas till samtalspartner och situation |
Skala H Icke-verbal kommunikation | Bedömer icke-verbala aspekter av kommunikationen |
Skala I Sociala relationer | Bedömer relationsförmåga |
Skala J Intressen | Bedömer förmågan till flexibilitet samt i vilken utsträckning barnet eller ungdomen har snäva, specifika intressen |
Resultaten sammanställs dels i ett index benämnt Generell kommunikation (avsett att identifiera språksvårigheter), dels i indexet Social interaktion (avsett att identifiera en kommunikativ profil som är kännetecknade autismspektrumstörning).
Den svenska versionen av CCC-2 är normerad baserat på 450 besvarade checklistor i Sverige och Danmark.
Läs skillnaderna mellan CCC och CCC-2 ››
CCC-2 Manualsupplement
Vi kan nu erbjuda användare av CCC-2 ett manualsupplement som gratis kan laddas ned genom att klicka på länken här under. Supplementet ger ytterligare vägledning som stöd för tolkning av resultat på CCC-2.
Digital
För att poängsätta och sammanställa resultat från checklistan rekommenderas att ett framtaget scoringprogram används.
Systemkrav: Windows XP eller senare versioner av Windows och Microsoft Office Excel.
Innan scoringprogrammet laddas ned, kontrollera vilken version av Excel som finns installerad på datorn.
Klicka här för att ta reda på vilken version av Excel du har installerad på datorn ››
CCC-2 Scoringprogram (för Excel 2007 eller senare) ››
CCC-2 Scoringprogram (för Excel 2003 eller tidigare) ››
Instruktioner för dataregistrering i scoringprogrammet ››
Det går även att poängsätta CCC-2 för hand. Instruktioner för hur detta genomförs finns i manualen.