ℹSkattningsskalor på ukrainska och ryska: Vi tillhandahåller kostnadsfria versioner av BDI-2, BAI och Beck ungdomsskalor. Läs mer här.

Rättelse Vineland-3 Manual

 

Vi vill göra användare uppmärksamma på att den svenska manualen till Vineland-3 innehåller två fel på sidan 69. Felen rör beskrivningen av scoringkriterierna för 1 poäng, vilka förändrats mellan Vineland-II och Vineland-3.

I Vineland-3 ges 1 poäng om barnet ibland gör det som beskrivs,omfattande hela aktiviteten eller beteendet, utan hjälp, uppmaning eller påminnelse, såtillvida inte påståendet anger att det kan röra sig om det ena eller det andra. Flera påståenden innehåller ordet ”eller”, vilket innebär att det inte krävs att barnet utför samtliga aktiviteter eller uppvisar samtliga beteenden för att få 1 poäng. Ett exempel på ett sådant påstående är ”Tittar på tv, lyssnar på radio eller använder internet för att få aktuell information. Till exempel: nyheter, väderleksprognos.”

På sidan 69 i Vineland-3 Manual finns följande två stycken:

Om ett item innehåller mer än en aktivitet eller ett beteende, och dessa är kopplade med ordet ”och” måste varje aktivitet utföras ofta om en poäng på 2 ska ges. För itemet ”Vrider själv på vattenkranen och justerar till lagom temperatur” ska barnet till exempel oftast både vrida på kranen själv och justera temperaturen för att få 2 poäng. Om barnet bara slår på det kalla vattnet, eller bara justerar vattentemperaturen efter att någon annan har satt på kranen, ges endast 1 poäng.

Sammanfattningsvis innebär en poäng på 1 en eller fler av följande:

· Barnet har precis börjat utföra aktiviteten (till exempel har barnet börjat le och vokalisera för att initiera social kontakt, men svarar ändå främst på förälderns uppmärksamhet, eller så har barnet börjat gå uppför trappor, men kryper ändå ibland).

· Barnet utför ibland aktiviteten tillfredsställande, men inte ofta (till exempel följer barnet ibland reglerna i hemmet, men inte rutinmässigt).

· Barnet utför endast en del av aktiviteten tillfredsställande (till exempel, kan borsta tänderna men måste få hjälp att få tandkräm på tandborsten).

Som beskrivits ovan ges 1 poäng endast om barnet utför hela aktiviteten eller uppvisar hela beteendet ibland, såtillvida inte påståendet anger att det kan vara det ena eller det andra. Därav följer att de markerade texterna är felaktiga, då de hänvisar till att barnet delvis utför det som beskrivs. Användare bör stryka dessa meningar i manualen.

I normeringen har endast ”Ibland” tillämpats vid datainsamlingen och således har felet inte påverkat normerna. Varken papper och penna-versionerna av skattningsformulären (föräldraskattning och lärarskattning) eller Vineland-3 på Q-global har instruktioner om delvis utförande. Bedömningar som genomförts i klinisk praxis kan endast ha påverkats om testledaren i efterhand ändrat poängen för en skattning utifrån att barnet utfört aktiviteten delvis, snarare än att aktiviteten utförts ibland, eller tillämpat den felaktiga instruktionen i de fall Vineland-3 genomförts som en semistrukturerad intervju.

 

Vi beklagar felet och hoppas att Vineland-3 även fortsättningsvis kommer till god användning!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. 

top