etikett för videosamtal med klienter

Våra tips för videosamtal med patienter

Det är snart dags för din avtalade tid med din patient.  Även om fenomenet är relativt nytt för dig har du kontrollerat allt -internetuppkopplingen är bra, ljudet är på och din webbkamera fungerar korrekt. Halvvägs genom samtalet inser du att dina familjefoton är mycket synliga i bakgrunden. Och din patient har svårt att höra vad du säger eftersom hen blir störd av sina barn.  Är du nyfiken på hur du kan undvika denna situation? Läs vidare för några viktiga tips för videosamtal.

  • Börja i tid.
    Precis som med ett fysiskt möte, se till att börja  i tid! Ett tips här är att vara "närvarande" i programmet  5 minuter tidigare än din patient, så att din klient omedelbart märker att hen gör rätt sak, eftersom du direkt visas på skärmen.

  • Skicka instruktioner till din patient.
    Videosamtal kan också vara nytt för din patient. Skicka därför tydliga instruktioner i förväg, och ett telefonnummer där du kan nås om det inte fungerar.

  • Ser till att det som syns bakom dig ser professionellt ut.
    Bakgrunden får gärna ha en neutral färg och försök begränsa mängden distraherande objekt, till exempel familjefoton, brädspel eller böcker. I vissa program finns en funktion som gör allt utom dig själv suddigt, vilket kan vara ett alternativ. 

  • Bär professionella kläder.
    Klä dig som du skulle klä dig för att arbeta. För videosamtal är det trevligt att bära neutrala, “vanliga” kläder. Kläder med ett tryckt mönster (t.ex. ränder) kan vara distraherande att titta på under en längre tid.

  • Försök hålla skrivbordet tomt.
    Rensa synliga pappersbuntar och håll endast nödvändigt material i sikte.

  • Begränsa omgivningsbuller.
    Se till att ljudet på telefonen är avstängt. Informera eventuella familjemedlemmar så att de kan visa hänsyn till dig och be din patient göra samma sak. Försök inte skriva för mycket på tangentbordet, alternativt kommunicera till din klient om du planerar att skriva. Ljudet av detta hörs tydligt på 'andra sidan' och kan uppfattas som irriterande.

  • Tala med en normal volym.
    Det är mycket lätt att råka tala högre med datorn än till någon som sitter framför dig när det inte är nödvändigt. Så försök att tala med en normal volym. Förutom att det är trevligare för patienten minskar du också risken för att drabbas av halsont  eller röstproblem.

  • Håll tillräcklig ögonkontakt.
    Ovanstående kan vara svårt, till exempel när du antecknar. Lägg till exempel anteckningsblocket mellan din dator och dig själv. Ha också alla nödvändiga material inom räckhåll så att du inte behöver gå bort från din dator.

  • Se över din hållning. Se över din arbetsmiljö och ergonomi när du arbetar mycket framför datorn. Du kan till exempel placera din bildskärm eller en bärbara dator på en plattform (till exempel använda en bunt med böcker) så att du kan se direkt på skärmen. Trevligt för din klient, men också för din nacke och rygg.